Dit is een onderwerp waar ik eigenlijk al wat langer iets over wil schrijven.
Maar om te beginnen… ik vermoed dat sommige mensen nu vraagtekens gaan zetten bij dat wat ik te vermelden heb; aangezien ik ten tijde van dit schrijven maar 9 “vind-ik-leuks”  op mijn Facebook pagina heb.
Om deze mensen meteen van hun twijfels af te helpen… ik ben namelijk o.a. ook mede beheerder van een pagina met ten tijde van schrijven  9.392 “vind-ik-leuks”.
Dus als het aantal  “vind-ik-leuks” garant moet gaan staan voor de geloofwaardigheid dan wil dat dus zeggen dat ik nu wel serieus genomen mag worden als het gaat over social media?! Welnu… laat ik me daar dan maar eens over uitweiden :-)

Mythe: Het aantal “vind-ik-leuks” geeft aan hoe geweldig een bedrijf is in social media

En dit is dan ook direct één van de redenen waarom ik hierover wil schrijven…
Want die vlieger gaat lang niet altijd op!
De vraag is nu waarschijnlijk waarom… welnu, betreffende Facebook  zijn dit de redenen:

  • Je kunt  “vind-ik-leuks” kopen
    Dit is eigenlijk wel de meest laagste vorm die bedrijven wel eens aangrijpen om hun expertise te laten zien
    Geloof je niet dat dit mogelijk is? Kijk dan maar eens hier: http://www.likeskopen.nl
    Dit is één van de vele pagina’s die deze service aanbieden.
  • Vind ons leuk en win….
    Eén van de vele manieren waarop bedrijven hun fans proberen te verzamelen is via het verloten onder het aantal vind ik leuks of mensen die iets delen. Deze actie’s zullen zeker wel fans binnen slepen, maar jammer genoeg meestal ook heel veel mensen die het alleen maar om het gratis te doen is. Ook handig om te weten is dat je mensen niet mag vragen om te delen…  Facebook zelf zegt namelijk het volgende hierover: Persoonlijke tijdlijnen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties (bv.: “deel op je tijdlijn om mee te doen” of “deel op de tijdlijn van je vrienden voor grotere kans op prijzen” is niet toegestaan).
  • “vind-ik-leuk” vs “praten hierover”
    De oplettende Facebook gebruiker is het zeker wel eens opgevallen dat er behalve het aantal “vind-ik-leuk” ook het aantal  “praten hierover” vermeldt staat op de pagina. Dit is eigenlijk waar het om gaat. Als hier een hoog aantal is wil dat zeggen dat de “vrienden” die er aanwezig zijn dus ook echt over deze pagina praten. Op sommige pagina’s kan het dus zijn dat je duizenden “vind-ik-leuk” ziet en maar enkele “praten hierover”. Dit is o.a. een resultaat van een pagina die niet vaak ge-update wordt,  “vrienden” die alleen maar op  “vind-ik-leuk” geklikt hebben omdat er wat tegenover stond of… in het ergste geval gekocht zijn.

Ik hoop dat ik dus bij deze de mythe dat het aantal “vind-ik-leuks” aangeeft hoe geweldig een bedrijf is in social media ontkracht heb.

Dan kunnen we nu wat verder ingaan op het onderwerp :)
De grote vraag die veel bedrijven waarschijnlijk hebben is : Hoe krijg ik het aantal “vind-ik-leuk” EN “praten hierover” omhoog.
Dat is eigenlijk nog niet zo makkelijk te beantwoorden aangezien ook dit, net als SEO (Voor wie deze blog nog niet gelezen heeft),  de nodige onderhoud vergt. Laten we even eerlijk wezen, hoe groter het bedrijf, hoe makkelijker het is… vandaar ook 9 vs 9.392

Hoe kan ik mijn aantal vind-ik-leuks vergroten?

Het begint namelijk al met het verkrijgen van “vrienden”.
Als je een startende onderneming bent, dan ga ik er vanuit dat je database iets kleiner is als dat van een groot bedrijf… soms zelfs startend vanuit geen database.
Eén van de gouden tips gegeven door experts is: Mix nooit zakelijk met privé  Dus geen familie en vrienden vragen je pagina leuk te vinden!
En weer zo’n tip die ik bij deze graag even ontkracht… het kan namelijk zijn dat je je richt op een bepaalde doelgroep waarvan jouw familie en vrienden er toevallig ook veel van in hun Facebook vriendenkring hebben…  dus bij deze, die vogel gaat dus niet altijd op! Een voorbeeld nodig? Denk maar eens aan een masseur of fotograaf.
Verder ligt het er ook aan wat je bedrijfs-mentaliteit is. Als deze vlot en persoonlijk is, dan is het toch ook geen ramp als er wat losser gepraat wordt in de reacties. Natuurlijk moet je wel even vragen aan je vrienden/familie om geen opmerkingen als “Hebben we toch ff flink gezopen gisteren”  te plaatsen 😉
Het blijft natuurlijk wel een pagina die je klanten bezoeken.
Dus naar mijn mening, als je vorm van business het toe laat: Vraag iedereen in jou omgeving die professioneel kan blijven jouw pagina te Liken. Baat het niet, dan schaadt het niet!

Verder kun je op je website of blog vermelden dat mensen jou ook kunnen volgen op Facebook.
Dit kan door middel van het Facebook logo of gewoon door het ergens te vermelden, zoals: Volg ons op Facebook voor de laatste ins en outs.
Ook is het een tip om je social media links in je handtekening voor je mail neer te zetten.

Als je aan advertenties doet kun je ook altijd je Facebook pagina erbij vermelden.
Wat ik wel even moet vermelden is dat ik de laatste tijd vaker een advertentie van grotere merken tegenkom waar alleen maar een Facebook logo opstaat… in de trend van “Kijk wij zijn ook bij de tijd” … het is natuurlijk geen overbodige luxe om je Facebook pagina er ook even bij te vermelden. Wil je het de mensen makkelijk maken, dan kun je zelfs voor een QR code gaan.
Er zijn genoeg pagina’s te vinden waar je deze kunt maken, maar zelf wil ik deze aanbevelen: http://www.qr-codegenerator.nl/

Facebook zelf geeft de optie om te adverteren.
Dit is op zich niet duur; je betaald per klik en je kunt je budget aangeven, dus het risico is laag.

Waarschijnlijk dat je wel eens vaker op website van die mooie buttons tegen bent gekomen met “Vind-ik-leuk”.
Hoewel deze zeer nuttig zijn vertragen deze wel de inlaad tijd van een website.
Mijn keuze is om ze niet te gebruiken aangezien Google niet blij is met trage pagina’s.
Maar het is natuurlijk helemaal eigen keuze wat je belangrijker vindt, de kans dat je pagina gedeeld wordt door mensen op social media of de kans dat Google je pagina beter doet ranken.

Je moet jezelf wel even afvragen wat je nu het  liefste wil promoten… je website of je Facebook pagina.
Ook dit is eigenlijk weer afhankelijk van je doelgroep. Richt je je op jongeren? Dan zou ik meer Facebook promoten, wil je een algemener publiek bereiken, dan zou ik de website meer naar voren drukken.

En wat als ik nu eenmaal Facebook vrienden heb?

Interessant is het natuurlijk om te weten wat je nu eigenlijk met Facebook kan doen.
Hier zijn eigenlijk verschillende invalshoeken bij te bedenken en er wordt ook veel over gediscussieerd.
Het kan een geweldige manier zijn om je klanten persoonlijker te benaderen. De berichten op Facebook zijn over het algemeen namelijk wat losser geschreven dan de informatie op een website.
Facebook kan ook een mooie tool zijn om reclame te maken, maar ga hier de mensen niet mee doodgooien, anders zul je je vind-ik-leuks in sneltreinvaart naar onder zien gaan.
Facebook kan ook een mooie manier zijn om je expertise te tonen, durf gerust andermans blogs en nieuws te delen op je Facebook pagina.
Je kunt ook altijd terug linken naar je pagina als je bijvoorbeeld een nieuwsbericht aangemaakt hebt.
Belangrijk is dus dat je de inhoud enigszins levend houdt, als mensen dat wat je schrijft leuk vinden dan is de kans dat ze het delen of reageren ook aanwezig.

Je kunt ook wedstrijden organiseren om meer bezoekers te trekken, maar dan is het handig om te weten wat mag en wat niet.

Ik wil een wedstrijd plannen op Facebook, wat zijn de regels?

Sinds 27 Augustus 2013 heeft Facebook de regels versoepeld waardoor het makkelijker is om wedstrijden te houden.

Wat mag ik wel doen?

  • Je mag gebruikers vragen om iets leuk te vinden
  • Je mag gebruikers vragen commentaar te geven
  • Je mag een wedstrijd organiseren door gebruik te maken van de vind-ik-leuks
  • Je mag gebruik maken van een Facebook app om een wedstrijd te organiseren

Wat mag ik niet doen?

  • Je mag gebruikers niet vragen iets te delen en daar iets tegenover zetten
  • Je mag gebruikers niet vragen zichzelf te “taggen” en daar iets tegenover zetten

In het kort, zolang je de mensen niet dwingt om jouw wedstrijd op hun tijdlijn te plaatsen laat Facebook dus wedstrijden toe.

Welke content is nu eigenlijk het meest activerend?

Hoewel dit natuurlijk kan verschillen per doelgroep is er eentje die bijna altijd werkt : Humor.
Dit kan in vorm van afbeeldingen of  tekst. Let wel even op dat het geen moppen-tap pagina wordt en probeer in ieder geval ergens een koppeling te maken met jouw zaak/merk.
Een mooi voorbeeldje uit de praktijk, we hebben op de Facebook pagina van de de firma Cooler Master onderstaande afbeelding geplaatst . Deze afbeelding is meer dan 4000 keer bekeken, heeft 127 likes en is 33 keer gedeeld vanuit onze pagina.

Cooler Master keep it cool

Als laatste wil ik de volgende tips meegeven:

  1. Stem altijd je content af op je doelgroep
  2. Neem eens een kijkje bij collega’s uit jouw branche om te zien wat werkt en wat niet
  3. Neem een zakelijke Facebook pagina voor je zaak, Facebook  is hier best strikt in en houd er niet zo van als je een persoonlijke pagina aanmaakt voor  zakelijk gebruik.

Hoogstwaarschijnlijk is het iedereen opgevallen dat ik het thema bij Facebook heb gehouden.
Aangezien het thema social media behoorlijk groot is kun je volgende maand (28 oktober om 12.00 uur) de volgende blog verwachten die verder ingaat op het thema social media.

Mocht je in de tussentijd vragen, suggesties of opmerkingen hebben, dan nodig ik je uit deze vooral niet voor je te houden en deze hieronder neer te zetten :-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *