Eén van de zaken waar je als webdesigner mee te maken hebt is natuurlijk de ranking van een website.
Nu kan ik natuurlijk lopen te vertellen dat ik een expert ben op het gebied van SEO en dat ik iedere site op de eerste plaats kan krijgen bij Google.
Maar als je dit gelooft dan kan ik je waarschijnlijk nog veel meer wijsmaken (wat bij mij tevens de vraag doet rijzen of een potentiële klant eigenlijk wel weet wat nou dat SEO waar iedereen mee prijkt inhoud)

Want ook al zou ik een expert zijn dan nog zou ik dit nooit voor iedere site voor elkaar kunnen krijgen.
Ik zie veel van mijn collega’s opscheppen (sorry dat ik het zo moet brengen) over hoe zij dit wel voor elkaar kunnen krijgen.
Stel, je bedrijfsnaam is “De Groot verkoop consulting” en je bent gevestigd in Delft.
Nu zal waarschijnlijk de meest logische titel van de pagina De Groot verkoop consulting Delft zijn.
Ga dan even na hoeveel De Groot’s er in Delft zijn en hoeveel ervan verkoop consulting doen… als het goed is zo goed als niemand behalve jou…. dus hoe moeilijk is het dan om met de zoekwoorden De Groot verkoop consulting Delft op de eerste plaats te kunnen komen?
Dit klinkt misschien wel vreemd, maar ik ken dus werkelijk mensen waaraan een collega blijkbaar zo zijn kennis van SEO liet zien.

Dus… tijd om wat mythen te ontkrachten of te bevestigen:

Stelling 1:  Een website met een goede SEO heeft altijd kans om op de eerste plek te komen.
Niet waar, dit is namelijk geheel afhankelijk van de concurrentie. Hoe beter je concurrentie het geregeld heeft hoe slechter de uitkomst voor jou. Het is namelijk ook zo dat een website die ouder is pluspunten krijgt bij het ranken.
Ik heb een tijdje terug een interessante link gepost op mijn Facebook pagina die hier dieper op ingaat.

Stelling 2: Door een website op een bepaalde manier op te zetten kun je de ranking beïnvloeden.
Waar, de ranking is zeker te beïnvloeden door een site goed te ontwerpen.
Er zijn een paar basiszaken waar je rekening mee moet houden.
Mocht je interesse hebben hoe dit in zijn werk gaat… het is geen groot geheim, Google biedt zelfs een handleiding aan. Toch is 1 regel wat dit betreft het belangrijkste: De code moet perfect zijn!
“Ja maar als iemand een website maakt is het toch altijd goed?” … jammer maar helaas.
Er zijn nogal wat sites die allemaal geweldige grafics tonen en waar de animaties je om de oren vliegen… fouten in de code? Bijna net zoveel als het aantal geweldige plaatjes. Aan deze mensen wil ik alleen maar de tip geven om eens eerst voordat je een site aflevert een kleine check te doen. Ga naar http://html5.validator.nu/ en kijk hoe goed of slecht je site aan de achterkant in elkaar zit.
Geen fouten te vinden? Mooi! Het halve werk voor SEO is al gedaan.

Maar met een goede codering ben je er nog niet….

Stelling 3: Met goede teksten kun je de ranking beïnvloeden.
Waar, hoe goed je site ook technisch is ontworpen, als je teksten slecht zijn kom je waarschijnlijk niet ver.
Als je zelf niet goed bent in schrijven, laat dit dan door een expert doen.
Kun je dit wel? Dan zijn er genoeg tips op het internet te vinden.
Ikzelf vind de Blog van Netters.nl een dikke aanrader vol waardevolle tips.
Maar ook in deze geldt dat alleen een goede tekst je niet op die gewilde nummer 1 hoeft te brengen.

Stelling 4: Doormiddel van linkbuilding kun je de ranking beïnvloeden.
Waar, linkbuilding (Zorgen dat je pagina op meerdere websites staat) is één van de beste manieren om je site omhoog te krikken in de zoekresultaten. Hoe meer pagina’s naar jouw site linken, hoe meer de kans vergroot wordt dat jou site hoger in de ranking komt. Dus ga je nu als een gek overal linkjes naar je site posten?
Nee! Google kijkt stiekem ook naar het soort website dat de link bevat. Is het gerelateerd aan de inhoud van jouw pagina? Dan heeft de link waarde. Sta je op een pagina die niks te maken heeft met jou website? Dan heb je een grote kans dat de link geen waarde heeft.
Dus links plaatsen doe je met beleid. Links die nog meer tellen zijn die die naar een specifieke pagina verwijzen. Bijvoorbeeld http://www.medium-webdesign.nl/webdesign.html in plaats van alleen maar http://www.medium-webdesign.nl. Tip: Social media kan ook gebruikt worden voor linkbuilding, dus het plaatsen van een linkje naar een plek op je website op Facebook heeft zeker meerwaarde.

Kortom, SEO vraagt ook veel onderhoud en biedt nog steeds geen garantie voor die gewilde eerste plaats op Google (En daarbij, je concurrent slaapt waarschijnlijk ook niet!). Ik geef mijn klanten altijd als tip om zelf op zoek te gaan naar sites waar ze een link kunnen plaatsen. Verder kan ik de tip geven om je social media bij te houden en neem deel op forums en blogs die betrekking hebben op jou vakgebied. Zolang je er maar een link naar je site kan plaatsen.

One thought on “SEO… de heilige graal?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *