Helemaal te gek dat Facebook! We zorgen er voor dat we veel fans hebben… posten zo af en toe eens wat… en laat de resultaten maar komen! Jep.. zo ging dat …. tot voor kort…
Wie zo af en toe eens let op het aantal mensen dat het bericht leest is waarschijnlijk opgevallen dat dit drastisch gedaald is sinds december. Waarschijnlijk dat de eerste gedachte is “Zo’n slechte post was het toch niet?” of “Er zijn wel erg weinig mensen geïnteresseerd in wat ik schrijf” of misschien wel “Het zal wel met de feestdagen te maken hebben dat er zo weinig mensen op Facebook zitten”. Om je alvast uit de droom te helpen… nee, het aantal bezoekers is niet afgenomen en nee, het zal niet aan je berichten liggen. Waaraan dan wel? Welnu het ligt dus aan Facebook zelf, deze heeft namelijk z’n algoritme aangepast..

Nieuw algoritme Facebook

Algoritme in deze betekend eigenlijk niets minder dan dat Facebook kan bepalen wie wat te zien krijgt.
Niet dat ze letterlijk gaan kijken of iets de moeite waard is… maar de software kijkt o.a. hoeveel vrienden iemand heeft, hoeveel post iemand doet, hoe vaak diegene reageert/liked, etc. en baseert hierop hoeveel mensen dit te zien krijgen.

Facebook edge rank: Het algoritme van Facebook

Facebook edge rank: Het algoritme van Facebook, afbeeldingsbron : bijgespijkerd.nl

Zoals ik in één van mijn vorige blogs beschreven heb was een paar maanden terug de kans dat je Facebook pagina te zien was ongeveer 12%.  Meer daarover kun je lezen op frankwatching.com of bijgespijkerd.nl.

Maar op dit momenteel zijn de spelregels veranderd en is de kans dat een post vanuit een zakelijke pagina gezien wordt nog maar 2,5%.
Dat zou dus betekenen dat als je 1000 fans hebt nog maar 25 hiervan jou post zien…

Hoe interessant is Facebook nog voor ondernemers?

Ook al is de kans dat een post gezien wordt kleiner geworden, het is natuurlijk nog altijd de grootste community die er op het web te vinden is als het gaat om consumenten. Er zijn natuurlijk alternatieven zoals Twitter, Google+ of Pinterest (wil je meer of de laatste weten dan zou je eens dit artikel op socialmedium.nl door kunnen lezen), maar geen van alle zijn zo populair als Facebook. Richt je je meer op B2B? Dan zou je je aandacht misschien toch beter op Linkedin kunnen leggen.

Mocht je wat meer willen weten over het gebruik van Nederlanders en Social Media?
Dan zou je een het onderzoek  “Bevolkingstrends 2013 : Gebruik en gebruikers van sociale media” dat in oktober 2013 door het CBS gepubliceerd is kunnen doorlezen.

Heb je nog vragen of opmerkingen? Schroom niet deze hieronder te stellen/plaatsen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *