Zoals  beloofd volgt nu het tweede deel over social media.
Vorige maand ben ik voornamelijk ingegaan op Facebook, aangezien dit veruit bij de meest mensen de bekendste vorm van social media is.
Daarbij hoor ik ook veel mensen die een eigen bedrijf hebben zeggen dat dit waarschijnlijk ook de enigste vorm van social media is die ze willen gebruiken. Ik vermoed dat deze reactie voornamelijk komt omdat men eigenlijk niet bekend is met wat social media nu eigenlijk is.

Zoals je waarschijnlijk weet zijn er verschillende social media sites waaronder dus Facebook, maar ook Twitter, Google+, Youtube, Flickr, Linkedin, en  Xing.
Had ik deze blog 3 jaar terug geschreven dan zouden Hyves en Myspace ook nog een rol gespeeld hebben, maar om eerlijk te zijn zou je er nu alleen nog maar je tijd mee verdoen.

Zoveel verschillende social media sites… maar wat zijn nu de verschillen en welke is er nou interessant?

Deze vraag is eigenlijk niet eenzijdig te beantwoorden aangezien het namelijk helemaal afhankelijk is van het type zaak die je hebt.
Om een antwoord te kunnen vinden is het natuurlijk makkelijk om te weten wat nu eigenlijk de specialisatie is van de site.

  • Facebook 
    Veruit de bekendste van alle social media sites en tevens de site met het grootste aantal leden.
    Facebook is er op gericht om post te kunnen delen met de mensen die je FB pagina leuk vinden.
    De mensen kunnen op hun beurt weer jou bericht delen met anderen, reageren op de berichten of gewoon aangeven dat ze het leuk vinden. Als één van deze acties plaatsvindt kunnen de vrienden van deze persoon dat zien. Let wel even op… niet alle berichten zijn te lezen op het Facebook overzicht, dit is maar ongeveer 12%. Dus als je 1000 likes hebt, zullen maar ongeveer 120 mensen dit bericht zien.
  • Google+
    Eigenlijk de tegenhanger van Google voor Facebook. Maar  voor bedrijven daarom niet minder interessant omdat je namelijk Google Places kunt koppelen aan een Google+ account. Hierdoor kun je mensen die je bedrijf via Google Maps vinden iets extra´s aanbieden.
  • Youtube
    Nog een product van de zoekgigant. Youtube is voornamelijk handig als je content in de vorm van filmpjes naar voren wilt brengen. Je kunt hierbij denken aan reclames, maar je kunt ook tips online zetten.
  • Flickr
    Waar Youtube heer en meester is voor films, daar is Flickr de plaats waar je moet zijn voor foto´s.
    Dit is een prachtige plaats waar je je portfolio als fotograaf kwijt kunt.
  • Linkedin
    Linkedin is eigenlijk een online netwerk omgeving. Is je doelgroep B2B? Dan doe je er verstandig aan om een Linkedin account aan te maken. Voeg niet random iedereen toe, daar zijn mensen niet zo van gediend, maar bedenk van te voren een goede reden waarom je contact met iemand op zou moeten nemen. Om te beginnen met je netwerk zou je kunnen zoeken naar bekenden en van daaruit uit te breiden.
  • Xing
    Waarschijnlijk niet zo bekent, maar ik wil deze toch graag even vermelden. Xing is eigenlijk de tegenhanger van Linkedin die vooral in Duitsland razend populair is. Dus doe je zaken met/in Duitsland? Dan is Xing een gouden tip!

De laatste wil ik graag even apart pakken, dat is namelijk Twitter.
Zoals ik in het begin al zei starten de meeste ondernemers met Facebook… en de meeste laten het daar dan ook bij.
Toch ben ik van mening dat Twitter eigenlijk meer te bieden heeft voor een startend ondernemer dan Facebook.
Waarom? Simpel, waar je met Facebook bijna passief moet gaan zitten wachten tot de mensen komen waarmee je in discussie kan gaan (Want is dat niet waarom we allemaal social media willen? Contact leggen met onze doelgroep?), geeft Twitter de optie om zelf actie te ondernemen.

Je kunt je Facebook koppelen aan Twitter zodat alle FB berichten automatisch ook op Twitter komen.
Maar een bericht plaatsen op Twitter heeft een bereik van ongeveer 6% onder je volgers, dus zoveel effect hoef je daar niet van te verwachten. Desalniettemin, alle beetjes helpen natuurlijk :)
Nee, de grote kracht van Twitter is juist het actief deel kunnen nemen in discussies.
Ga op zoek naar Tweets (zoals ze een post op Twitter noemen) die te maken hebben met jou business en neem deel.
Hoe meer en hoe vaker je deel neemt, des te meer gaan mensen jou opmerken en jou volgen.
In het begin zal dit even wat tijd vergen, maar als je eenmaal publiek opgebouwd hebt zul je er zeker de vruchten van kunnen plukken.
Na een tijdje zul je dan ook minder tijd hoeven te besteden aan zelf discussies opzoeken, maar kun je je bezig houden met reageren op de Tweets die op jou Tweets reageren.

Wil je meer weten? Deel je een andere mening? Geen probleem, klik hier onder even op “Leave a comment” en plaats je reactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *