Jarenlang is de website voor veel bedrijven een belangrijk communicatiemiddel naar de buitenwereld geweest.
Deze status blijkt de website vandaag de dag blijkbaar niet meer te hebben.
We Facebooken er op los, Twitteren, bloggen, bieden folders aan in ruil voor email adressen, kortom, de website is voor veel bedrijven een soort digitale reclamefolder geworden die alleen nog maar als dienst heeft in dienst te staan van andere activiteiten.
Jammer… want er is nog zoveel meer te halen uit dit medium.

Social media vervangt website

Ik zie vandaag de dag veel bedrijven hun energie in social media stoppen.
Op zich geen verkeerde ontwikkeling, maar ze vergeten vaak hierbij hun website.
Deze hangt er vaak maar wat bij, wordt zo goed als niet meer ge-update en heeft zo nog weinig extra waarde voor een bezoeker.
Begrijp me niet verkeerd, social media is belangrijk… maar je bereikt toch echt alleen maar die mensen die jou volgen of willen volgen.
En raad eens waar die nieuwe mensen o.a. vanaf zouden moeten komen? Juist ja, van je website.  En als deze niet up-to-date is zullen mensen waarschijnlijk ook niet snel geïnteresseerd zijn in je social media activiteiten.

De website als digitale reclame folder

Dit is ook zoiets wat ik vaak tegenkom. Je kijkt in een folder in een winkel en hier staat dan in : “Kijk voor meer informatie op www…”.
Ga je naar de website. .. en tadaaa een 1-op-1 kopie van de folder…
Als je mensen verwijst naar een website om info te vinden, geef die dan ook!!!!

De website om emails te verzamelen

Blijkbaar een trend die je tegenwoordig ook veel ziet, de  “Vraag hier de folder aan” knop. Veel bedrijven doen dit omdat ze dan denken een geweldig gevulde database te kunnen krijgen waarna ze dan aanbiedingen eruit kunnen gooien.
Kun je doen… maar hoeveel mensen denk je dat nu werkelijk deze emails lezen als ze al door de spam filter komen? Even voor de duidelijkheid, als je meer dan 10% van de mensen de mail opent, mag je al in je handjes klappen (bron).
Gaan we even verder, het aantal mensen dat dan ook daadwerkelijk klikt was in 2011 maar 2.5% (bron). Email marketing is een vak op zich. Mails verzamelen en denken dat je dan alleen nog maar uit hoeft te sturen en dat zo de conversie vanzelf komt, werkt helaas niet.

Waarvoor dient een website?

Graag wil ik dus even terug naar de basisvraag : Waarvoor dient een website?
voor dit antwoord te vinden hoeven we alleen maar de vraag te stellen waarom bezoekt iemand een website. Naar mijn mening zijn hier maar 3 antwoorden op te geven:

  • iemand is op zoek naar informatie
  • iemand wil een aankoop doen (denk aan een webshop)
  • voor vermaak/tijdverdrijf

Klinkt logisch toch? Nou, laat het nu daar net mis gaan.
Vaak is het dus zo dat een website de informatie niet aanbied waarnaar je op zoek bent, of dat je deze informatie apart moet aanvragen in ruil voor je email.
De kans is groot dat bezoekers op dat moment afhaken en naar je concurrent gaan. Dus laat alsjeblieft de “vraag hier de folder aan” knoppen achterwege als de folder weinig toegevoegde waarde biedt en geef de informatie direct.

Ik kan nog een stapje verder terug gaan in het zoekproces van de potentiële klant. Er bestaat een grote kans dat deze via Google op zoek gaan naar dat wat ze zoeken.  Als je dan al je energie in je folder en social media stopt heb je weinig kans dat Google je kan vinden. (Lees hier meer over hoe zoekmachines werken).

Ik heb in het begin gezegd dat er nog veel uit websites te halen valt.
Tijd om daar eens wat verder op in te gaan.

Als je in je achterhoofd houdt, dat mensen die je site bezoeken vooral op zoek zijn naar informatie, dan houd dat dus in dat deze er ook te vinden moet zijn. Informatie kun je namelijk een stuk breder aanpakken dan alleen maar vertellen dat je een verschillende kleuren verf verkoopt, of dat je diensten vergoed worden door de zorgverzekering.
Informatie verstrekken kan vertrouwen kweken bij de klant.

Welke informatie kan ik zoal verstrekken?

Hoewel dit natuurlijk afhankelijk is van de branche waar je in zit raad ik aan de volgende informatie te geven:

  • informatie over het bedrijf
  • uitleg van het product/dienst
  • nieuws
  • referenties

 Informatie over het bedrijf
Als klant wil je natuurlijk weten met wie je zaken doet.
Als bedrijf is het dus belangrijk om een “over …” pagina te maken.
Denk goed na bij het maken van deze pagina aan wie je je richt, dit bepaald het namelijk het gebruik van “u” of “je”.
Verder  is het raadzaam om je bedrijfsvisie en missie hieruit naar voren te laten komen.

Uitleg van het product/dienst
Hoogstwaarschijnlijk dat op je pagina je producten of diensten staan beschreven.
Maar wat ik vaak constateer is dat veel in vakjargon beschreven is of gewoon te weinig informatie.
Bedenk ook hierbij dus wie je klanten zijn, richt je je voornamelijk op de professionele markt dan is vakjargon een must.
Maar op het moment dat je je richt op consument of bedrijven die niet zo bekend zijn met het aanbod, houd dan algemeen taalgebruik aan. Verder zou je een “Wat is…” pagina kunnen aanbieden voor de bezoekers die graag achtergrond informatie willen hebben.
Een mooi voorbeeld van zo’n “Wat is …” pagina kun je hier vinden.

 Nieuws
Een website die er up-to-date uitziet is aantrekkelijk voor klanten.
Een van de manieren om je website er up-to-date uit te laten zien is het plaatsten van nieuws.
Naast dat je website er actueel uitziet kan je het nieuws ook gebruiken om je kennis aan te tonen.
Je hoeft namelijk niet alleen nieuws over je eigen bedrijf te plaatsen, maar je kunt ook items in je nieuws laten verschijnen uit je branche of dat wat ermee te maken heeft.

Referenties
Een krachtige tool op je website zijn de referenties.
Wat moet je je hierbij voorstellen? Denk eens aan een boek.
Vaak zie je op de achterkant referenties staan van o.a. andere schrijvers, kranten of invloedrijke personen.
Probeer dit eens om te zetten voor je bedrijf.
Vraag klanten of ze feedback willen geven die je dan weer kan plaatsen op je website.

De mail inzetten

Zoals gezegd ben ik dus geen voorstander van het verzamelen van emails door middel van opdringerige “Meldt je aan en krijg…” knoppen. Wat je namelijk wilt hebben zijn  mensen die geïnteresseerd zijn in jou nieuwsbrieven en niet mensen die er op uit zijn om wat gratis te krijgen of de informatie aanvragen omdat ze willen vergelijken. Ik ben me ervan bewust dat er genoeg marketeers van mening zijn dat je juist mails moet verzamelen om daarna deze mensen jou aanbiedingen door de strot te drukken. Maar dan komen we dus uit op de statistieken zoals ik hierboven beschreven heb (2% openen… weet je nog?).
Als je emails wilt verzamelen dan kun dat gewoon het beste doen door het  “Houd mij op de hoogte” vakje of knopje op je website te plaatsen. Dan weet je zeker dat alleen die mensen die echt geïnteresseerd zijn zich aanmelden.
Ik kan nog dieper op het onderwerp mailinglist ingaan, maar zoals gezegd is dit een vak apart en te groot om even te beschrijven.

Tot slot wil toch nog even benadrukken dat marketing geen exacte wetenschap is, dus zoiets als E = MC2 (Eurootjes= Marketing x Consumenten in het kwadraat) bestaat gewoon niet en je moet er altijd rekening mee houden dat wat voor de ene bedrijfstak geldt voor de andere misschien totaal niet opgaat. Daarom is het belangrijk dat je weet wie je doelgroep is en hoe deze zich gedraagt.

Wil je graag meer weten over één van de besproken onderwerpen? Of heb je een geheel andere mening? Schroom je dan niet om hieronder een bericht te plaatsen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *