Zit je net lekker te eten, gaat de telefoon… “Goedendag meneer, U spreekt met Oxxio. Kan ik u misschien blij maken met deze geweldige aanbieding?”.
Komt dit jou bekent voor? Steek dan je hand op… en waarschijnlijk dat nu met jou half Nederland de hand opsteekt. ūüėõ

Waar waarschijnlijk de meest natuurlijke reactie voor veel mensen een keihard “Nee!” is, ken ik ook een paar mensen die hier behoorlijk creatief mee omgaan. Ik ken zelfs iemand die een heus telefoonscript heeft geschreven voor dit soort gevallen : “Goedendag, welkom bij de¬†telemarketeer hulpcentrale. Heeft u sterk de behoefte om mensen lastig te vallen? Toets 1…”.

Ikzelf daarentegen ga nog wel eens vaker de discussie aan met deze ‘spontane mensen’ of ga over tot dezelfde strategie, oftewel : Mijn product bij hun door de strot proberen te duwen!
“Goedendag, herkent u ook het probleem dat uw¬†systeem¬†te langzaam is? Dat komt dan goed uit! Ik bied adviezen aan en kan software schrijven… “.

Maar zo heel af en toe probeer ik eens te begrijpen waarom een bedrijf er nu eigenlijk voor probeert te kiezen om over te gaan op dit soort agressieve benadering van hun klanten. Zou dit nou echt effect hebben? Op het moment dat de vraag gesteld wordt of iemand graag minder wil betalen, zullen er dan echt mensen zijn die volmondig overgaan tot aankoop?
Waarschijnlijk wel, want anders was dit ras dat mijn eet-genot onderbreekt allang uitgestorven.

Maar dit alles laat wel de alom gestelde vraag naar boven komen: Hoe bereik ik mijn klanten?
Als je een e-marketing specialist deze vraag stelt dan antwoord hij/zij waarschijnlijk met : “Door een goede SEO techniek toe te passen”. Ja, kan ik mij in vinden, Google is toch een soort heilig bedevaartsoord geworden voor mensen met een vraag.¬†Dit overweldigende orakel van kennis helpt ons om een bedrijf op de kaart te zetten waardoor mensen jou automatisch kunnen vinden! Klinkt toch geweldig?

Ja… maar de tegenhanger is wel dat als je een product aanbiedt waar de mensen nog niet zo mee bekend zijn, dan zul je ook niet snel gevonden worden. Tenzij je zoekwoorden gaat¬†implementeren die ergens iets met jouw branche te maken hebben waardoor je nog een beetje de kans hebt om gevonden te kunnen worden.

Nu is het zo dat mijn vrouw o.a. kinderyoga aanbiedt wat bij ons in het zuiden des lands nog niet zoveel bekendheid heeft verworven. Wil je weten hoe het is om moeilijk je product aan de man te brengen? Praat vooral met haar. We hebben al de meest creatieve manieren geprobeerd en het is echt een hele opgave om het bekendheid te geven.
Zo neemt ze ook telefonisch contact op met instellingen om te vragen of ze interesse hebben om…

…goh… ik geloof dat ik zojuist in √©√©n keer net iets meer begrip heb gekregen voor de telemarketeer…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *